@pirsikariagan:
@behbahanpirsik
                 جارچیان مرگ
اخیرا سر میچرخانی و تابلوهای بزرگ از اعلامیه فوت می بینی ؛ در میادین اصلی شهر ، عکسی بزرگ از جوانی روی داربست نصب شده که زیرش با فونت درشت نوشته : 
” فلک آخر ربودی نوگل فرزانه ما را ، چهل روز گذشت”
دورتر سر خیابان بنر بزرگی از چهره یک فرد مسن
▪️ ” تسلیت واژه ی کوچکی است در غم بزرگ شما ” اندوه بی پایان ما از این واقعه دردناک قابل وصف نیست .▪️ شهر دارد آرام آرام به نمایشگاه مرگ تبدیل می شود و اگر فکری اساسی برای آن نکنیم کم کم یک اقدام غیر قانونی به یک حق تبدیل خواهد شد . 
نصب تابلوها و بنر های بزرگ اعلان مرگ در سطح شهر هنوز در بهبهان اپیدمی نشده اما بیم آن می رود که روند تازه که از نگاه مسئولان شهری و جامعه شناسان عادت فرهنگی غلط و اشتباهی است ، باب شود.
ضمن درک داغ عزیزان از دست رفته ( چه خود نیز درگیر فوت 4 نفر از عزیزان بودم اما نصب هرگونه بنر در میادین و خیابان های شهر را برای خود حق تلقی نکردم) باید اذعان کنم که همشهری گرامی : 
نصب تصاویر درگذشتگان به صورت بنر های بزرگ در سطح شهر موجب افسردگی عمومی و آزردگی خاطر شهروندان می شود. به حقوق دیگران احترام بگذاریم و بدانیم شهروندان به اندازه کافی خود مشکلات و نگرانی های بسیاری در زندگی دارند. با این رفتار دردشان را بیشتر نکنیم . از فضای مجازی برای اطلاع رسانی استفاده کنیم و بگذاریم غم و اندوه از دست رفتن جگر گوشه هایمان در بهشت رضوان خلاصه شود و با بنرها و تصاویر بزرگ جلوی چشمشان نباشد. لذا ضمن احترام به همه همشهریان از این پس  هر گونه بنر و تصاویر بزرگ یا بنر های نشان دادن آدرس مجلس ترحیم که در سطح شهر مشاهده شود بدون اطلاع به همشهریان جمع آوری خواهد شد. 
قانون چه می گوید : 
در کنار افزایش افسردگی اجتماعی ، آلودگی بصری و آسیب زدن به اموال عمومی ، موضوعی است که قانون به آن اشاره می کند. نصب آگهی و اعلامیه های تبلیغاتی در اماکن عمومی شهر ها ممنوع است. این اقدام از لحاظ قانونی قابل پیگرد و مستلزم پرداخت جریمه و حبس 6 ما تا 3 سال است. قانون زیباسازی شهر ها این را می گوید. علاوه بر این ، قانون شهرداری ها هم اعلام کرده که نوشتن هر نوع مطلبی و  الصاق هر عکس و تصویری بر روی دیوار های شهر ممنوع است مگر در محل هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می کند  که در این محل ها نیز فقط باید نصب و الصاق آگهی باشد و نوشتن روی آنها نیز پیگرد قانونی دارد.
 با این قانون صراحتا، آسیب زدن به  اموال عمومی را جرم دانسته و برایش مجازات گذاشته اما به نظر می رسد در این بین پای نظارت و اجرا می لنگد و شهرداری باید در این خصوص گام های موثری بردارد.
نگارنده :مالک قره غانی 
 روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر بهبهان 
مرداد 96

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهمیز خدمت137شهرسازی